Soorten landingspagina’s

Er zijn verschillende soorten landingspagina’s te definiëren. De beste keuzen voor een type landingspagina hangt uiteindelijk helemaal af van het doel, uw doelgroep en uiteraard het budget. Weten welke soorten landingspagina’s er zijn?

Uiteraard is het van belang is antwoord te geven op de vraag: Wat is een landingspagina? Simpel gezegd is een landingspagina een webpagina met één specifiek doel. De bezoeker kan op verschillende manieren op een landingspagina terecht komen, bijvoorbeeld door een advertentie, een offline campagne of via zoekmachines. Meestal stuurt men bezoekers naar een landingspagina om daar iets van hen gedaan te krijgen of om gewoon (meer specifieke) informatie te geven. Afhankelijk van het doel en de inhoud van een landingspagina zijn er een aantal landingspagina’s te definiëren.

Homepagina

De meest voorkomende landingspagina is eigenlijk de homepagina. Wat u wellicht niet verwacht is dat dit de minst effectieve landingspagina is. Een Homepagina heeft namelijk als doel uw bezoeker direct door te navigeren naar de gewenste informatie waarvoor zij komen.

Coming Soon en Under Construction

De ‘coming soon’ en ‘under construction’ pagina’s zijn afwijkend van de andere soorten landingspagina’s. Zij hebben namelijk over het algemeen niet als doel om conversie te generen. Dergelijke landingspagina’s zijn met name bedoeld om de binnenkomende bezoeker te informeren en eventueel te laten inschrijven op een notificatie voor als de website (weer) online is.

Lead generation

Bij Lead Generation pagina’s is het bedoeling om informatie van uw bezoeker te vergaren. Deze landingspagina’s is één van de meeste efficiënte en meetbare manieren om nieuwe klanten of inschrijvingen te genereren. Op een dergelijke pagina probeert u de bezoeker bijvoorbeeld te activeren om zich in te schrijven voor uw nieuwsbrief, een brochure aan te vragen, mee te doen aan een prijsvraag, enzovoorts.

Doorklikpagina

Doorkliklandingspagina zijn bedoeld om de bezoeker informatie te verstrekken en uiteindelijk aan te zetten tot aanvragen of aankopen. De bezoeker heeft in een dergelijk geval maar één keuze: doorklikken naar de volgende pagina. Op elke pagina wordt meer uitleg gegeven, bijvoorbeeld over een product, waarna het de bedoeling is de bezoeker te hebben overtuigd tot aankopen of aanvragen.

Verkooptekst

Bij een landingspagina met verkooptekst heeft elke zin als doel om de lezen de volgende zin te laten lezen. Dit soort landingspagina’s zijn afkomstig uit Amerika en worden door ons als Nederlanders vaak als opdringerig ervaren, aangezien de bezoeker op de pagina maar 3 opties heeft:

  1. Doorlezen
  2. Wegwezen
  3. Product of dienst bestellen

Virale pagina

Virale pagina’s zijn erop gericht om de pagina zo interessant, grappig of schokkend mogelijk te maken, dat de bezoeker hem spontaan gaat delen middels Social Media of e-mail. Om dit te bereiken moet er vaak wel veel in de virale landingspagina geïnvesteerd worden.

Productinformatie pagina

De productinformatie landingspagina’s zijn bedoeld om alle informatie over een product of dienst te verstrekken aan de bezoeker. Deze pagina voorziet dan ook in alle specificaties en details van een product of dienst. Dit type landingspagina is uitermate geschikt voor zoekmachine optimalisatie.

Microsite

Een microsite, is zoals de naam wellicht al verraad, meer dan één landingspagina. Het is een set aan pagina’s die losstaat van de hoofdwebsite en volledig is gewijd aan één product of dienst. Het doel van een dergelijke microsite is voornamelijk om de bezoeker een positief gevoel met het product of dienst te geven. Deze vorm wordt vaak toegepast op auto’s, bioscoopfilms of videogames.

Landingspagina kiezen

De beste keuzen voor een type landingspagina hangt uiteindelijk helemaal af van het doel, uw doelgroep en uiteraard het budget. In elk geval is het belangrijk om te beseffen dat een landingspagina vaak veel werk kost, elk element (tekst, afbeeldingen, knoppen, enzovoorts) heeft namelijk invloed op de uiteindelijke beslissingen van de gebruiker: Koop ik het product? Vraag ik de brochure aan? Doe ik mee aan de prijsvraag?

PRIJZEN   CONTACT   IK GA HET DOEN!

Werkzaamheden